Vítej na mém blogu.. Independent-style

6 pravidel zdravého životního stylu

3. prosince 2014 v 22:06 | Brunette |  Tipy a rady do života
Bez jídla není možné existovat. Správně vybraná a připravená potrava nám poskytuje energii, živiny a další látky pro to, abychom mohli dobře fungovat a prožít kvalitní život. Jídlo má v našem životě ale ještě roli kulturně-společenskou - kromě těla sytí i naši duši. Kvalitní jídlo přináší určitou formu zážitků a emoce, ale jen v situaci, kdy si na něj dokážeme najít čas a vychutnat si ho. Ještě lepší je to s lidmi, kteří jsou nám příjemní. "Jídlo patří mezi čtyři základní složky, které nás udržují zdravé a v pohodě, což je správné jídlo a pití, vhodný pohyb, dostatek odpočinku a vyrovnaná psychika.

PROČ SE BRÁNÍME ZMĚNĚ?
Ze všeho nejvíc lidé řeší stravu. Často se bojí toho, že pokud dají přednost zdravému jídlu, už se nikdy nenajedí. Pokud to uvedeme na příkladu, o své auto se také pravidelně staráme. Přemýšlíme o tom, kde natankujeme, jakou kvalitu bude mít palivo, kam ho dovezeme do servisu. Stejně tak určitou snahu vyžaduje i zdravý životní styl. Pokud si ale z pár pravidel vytvoříme standardy, nebudou nám v budoucnu dělat žádné problémy, a navíc se díky nim budeme cítit lépe.

Cesta ke zdravému životnímu stylu

1. PRAVIDELNOST
Jíst pravidelně znamená dodávat našemu tělu dostatek energie a živin. Pokud začneme jídlo vynechávat anebo se intervaly mezi jednotlivými jídly neúměrně prodlužují, máme téměř stoprocentní jistotu, že u následujícího jídla se přejíme nebo zvolíme něco naprosto nevhodného.

2. PŘIMĚŘENOST
Aby organismus dobře fungoval, každý z nás potřebuje individuální množství jednotlivých živin, a to jak energetických, tak stavebních. A k tomu i adekvátní množství vitaminů, minerálních látek, stopových prvků, vlákniny či ochranných látek.

3. SPRÁVNÁ PŘÍPRAVA
Výběr kvalitních surovin je jen jednou stranou mince. Při přípravě jídel bychom měli používat správné postupy a technologie. Nesprávnou přípravou jsme totiž schopni zničit přirozené vlastnosti původně kvalitní suroviny a vytvořit jídlo, které nám zdravotně ubližuje. Typickým příkladem je smažení na nevhodných olejích, kdy z původně kvalitního a zdraví prospívajícího oleje vytvoříme zdravotně závadné jídlo.

4. SPRÁVNÝ VÝBĚR SUROVIN
Moc lidí neví, co je to kvalitní potravina. V první řadě je potřeba posuzovat nutriční hodnotu vybírané potraviny, to znamená zjistit obsah bílkovin, tuků a sacharidů, dále pak obsah nasycených tuků, jednoduchých cukrů, soli či vlákniny. Pokud potravina projde těmito hodnoticími kritérii (podotýkám, že každá skupina potravin má svoje kritéria a paušální doporučení pro všechny potraviny neexistuje), je třeba řešit, z jakých surovin je potravina vyrobena. Také by nás měl zajímat původ a kvalita surovin (bio-nebio, region, sezonnost). O tom, že by potraviny měly být zároveň i čerstvé, se snad není třeba široce rozepisovat.

5. KLID A ČAS
Každá činnost, kterou děláme, potřebuje svůj časoprostor. Platí to i pro konzumaci jídla. Abychom jej dokázali správně zpracovat (strávit a zažít), potřebujeme klidový, téměř relaxační režim. Jedině tak dokáže náš trávicí trakt správně pracovat.
Pokud jíme ve stresu a spěchu, pak nás neminou zažívací obtíže menšího či většího rázu anebo v této situaci sáhneme po jídle zcela nevhodném. Náš organismus buď energii vyrábí, anebo energii uskladňuje. Obojí naráz jde těžko, stejně tak jako nejde zároveň pracovat a odpočívat.

6. SPOLEČNOST A PROSTŘEDÍ
Pro správné zpracování jídel, především těch větších, jako jsou snídaně, obědy a večeře, potřebujeme klid a čas na to, aby naše trávení mohlo správně pracovat. Abychom to podpořili, potřebujeme vyslat další klidové podněty ve formě příjemného a klidného prostředí a nezávazné konverzace s pozitivními lidmi. Pokud ale náš mozek vnímá pracovní prostředí či zátěž, rozhodně nevyšle správný signál naší trávicí soustavě.Takže stolování u pracovního stolu se zapnutým počítačem a kolegy, kteří na nás sypou pracovní problémy, je naprosto nevhodné, přestože to je pro mnoho lidí zcela běžná situace. Nelze se pak ale divit různým pocitům plnosti, těžkosti či nadýmání i po sebezdravějším jídle.
 

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama